+420 737 613 049 Po - Pá: 7:00 - 15:00

Žádost o kompenzační pomůcku: jak postupovat a co je dobré vědět

Medesacare (https://www.medesacare.cz/)

  

Ocitli jste se v situaci, kdy potřebujete zdravotnickou pomůcku, a nevíte, co teď? Nečekané zdravotní komplikace mohou potkat kohokoliv z nás a kroky pro získání pomůcky hrazené zdravotní pojišťovnou naštěstí nejsou složité.

  

  

Nejdřív si vyberte konkrétní pomůcku

Ať už potřebujete chodítko, vozík či inkontinenční pomůcku, v prvním kroku se poraďte s vaším ošetřujícím lékařem. Udělejte si přehled:

1) jaké pomůcky jsou dostupné,

2) jestli je plně nebo alespoň částečně hradí vaše zdravotní pojišťovna.

 

Navštivte také naše prodejny a showroomy, kde si můžete pomůcky vyzkoušet a zjistit, která vám bude vyhovovat. Poradíme vám a na místě zodpovíme případné otázky. Určitě doporučujeme předem otestovat složitější pomůcky, jako je invalidní vozík nebo polohovací zařízení.

 

Které pomůcky hradí zdravotní pojišťovna?

Na výdaje spojené s náhlými nebo vážnými zdravotními komplikacemi nejsou lidé běžně připraveni. Na mnohé pomůcky mohou přispívat pojišťovny. Najdete je na stránkách vaší zdravotní pojišťovny.

Státní ústav pro kontrolu léčiv pak na svých stránkách uvádí Seznam zdravotnických prostředků hrazených na poukaz. Každá hrazená pomůcka je opatřena kódem, pod kterým je uvedena v číselnících zdravotních pojišťoven. Kód pomůcky si vyžádejte od pracovníka prodejny a poraďte se se svým lékařem.

Pokud nemáte nárok na příspěvek od pojišťovny, zvažte jiné způsoby financování.

 

Kdo může pomůcky předepsat?

Se zdravotními pomůckami je to podobné jako s léky – pokud je pomůcka hrazená zdravotní pojišťovnou, potřebujete na ni zdravotní poukaz. Lékař tedy vypíše Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku, což je obdoba lékařského receptu určená pro zdravotnické pomůcky. Vyplňují se zde údaje o pacientovi, pojišťovně, pomůcce a předepisujícím i revizním lékaři. 

Který lékař může vystavit poukaz, je vždy uvedeno formou zkratky u konkrétní pomůcky. Ve většině případů je to některý z těchto lékařů:

  • praktický lékař (PRL),
  • neurolog (NEU),
  • rehabilitační lékař (RHB),
  • ortoped (ORT),
  • internista (INT),
  • chirurg (CHI).

Pokud žádáte o elektrický invalidní vozík, je nutné vyplnit navíc také Formulář k přidělení elektrického vozíku. Tato žádost poté podstoupí kontrolu u šesti odborných lékařů.

  

Vybranou pomůcku musí schválit pojišťovna

U některých zdravotních pomůcek je potřeba schválení revizním lékařem zdravotní pojišťovny. V takových případech:

Pojišťovna 111, 211, 213: Váš lékař vypíše žádost o pomůcku pro pojišťovnu.

Pojišťovna 201, 205, 207, 209: Váš lékař vypíše žádost + poukaz na pomůcku pro pojišťovnu.

Toto je třeba doručit na adresu Vaší pojišťovny.

Revizní lékař posoudí váš nárok na pomůcku a schválí ji, zamítne, nebo navrhne jinou funkčně shodnou pomůcku. 

Pojišťovna 111, 211, 213: Pojišťovna zasílá schválenou žádost Vašemu lékaři, který na jejím základě vypíše poukaz. Datum na tomto poukazu nesmí být starší než datum schválení revizním lékařem. Poté si poukaz vyzvednete u svého lékaře a předáte jej nebo zašlete smluvními výdejci zdravotních pomůcek.

Pojišťovna 201, 205, 207, 209: Pojišťovna zasílá poukaz smluvnímu výdejci, popř. přímo klientovi.

Pokud vám pojišťovna předepsanou pomůcku zamítne, můžete se proti rozhodnutí revizního lékaře odvolat nebo zkusit najít jiné řešení, například si zažádat o dočasnou pomůcku.

TIP: U pomůcek, které nepodléhají schválení revizním lékařem, se můžete s poukazem obrátit rovnou na prodejnu a domluvit se na dodací lhůtě nebo zhotovení pomůcky na zakázku.

Nejčastěji vydávané pomůcky, které podléhají schválení revizního lékaře: Invalidní vozíky, polohovací postele, zvedáky, polohovací zařízení, vertikalizační stojany.

Nejčastěji vydávané pomůcky, které nepodléhají schválení revizního lékaře: Berle, chodítka, inkontinenční pomůcky, kompresní punčochy, nástavce na toaletu, ortézy.

 

Vyzvedněte si pomůcku na výdejně

S řádně vyplněným a podepsaným poukazem si můžete svoji zdravotní pomůcku vyzvednout. Pokud není pomůcka plně hrazená zdravotní pojišťovnou, je třeba uhradit doplatek. Ten platí buď pacient, nebo nadace či sponzor, se kterým se na financování domluvíte.

Na výdejnách MEDESA Care vás naučíme s novou pomůckou správně zacházet. Před vámi ji složíme, nastavíme a ukážeme vám, jak na to, abyste to příště zvládli sami. Domluvíme se také na pravidelné údržbě a servisu.

© 2021 www.medesacare.cz