Žádost o kompenzační pomůcku: jak postupovat a co je dobré vědět
Ocitli jste se v situaci, kdy potřebujete zdravotnickou pomůcku, a nevíte, co teď? Nečekané zdravotní komplikace mohou potkat kohokoliv z nás a kroky pro získání pomůcky naštěstí nejsou složité.
Nejdřív si vyberte konkrétní pomůcku
Ať už potřebujete chodítko, vozík či inkontinenční pomůcku, v prvním kroku se poraďte s vaším ošetřujícím lékařem o vhodnosti pomůcky.
Navštivte naše prodejny a showroomy, kde si můžete pomůcky vyzkoušet a zjistit, která vám bude vyhovovat. Poradíme vám a na místě zodpovíme případné otázky. Určitě doporučujeme předem otestovat složitější pomůcky, jako je invalidní vozík nebo polohovací zařízení.
Hradí pomůcky zdravotní pojišťovna?
Na výdaje spojené s náhlými nebo vážnými zdravotními komplikacemi nejsou lidé mnohdy připraveni. Na mnohé pomůcky však mohou přispívat pojišťovny.
Kdo může pomůcky předepsat?
Se zdravotními pomůckami je to podobné jako s léky – pokud je pomůcka hrazená zdravotní pojišťovnou, potřebujete na ni zdravotní poukaz. Lékař tedy vypíše Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku, což je obdoba lékařského receptu určená pro zdravotnické pomůcky. Na našich prodejnách přijímáme poukazy v tištěné i elektronické podobě.
Který lékař může vystavit poukaz, je vždy uvedeno formou zkratky u konkrétní pomůcky. Ve většině případů je to některý z těchto lékařů:
- praktický lékař (PRL),
- neurolog (NEU),
- rehabilitační lékař (RHB),
- ortoped (ORT),
- internista (INT),
- chirurg (CHI).
Pokud žádáte o elektrický invalidní vozík, je nutné vyplnit navíc také Formulář k přidělení elektrického vozíku. Tato žádost poté podstoupí kontrolu u šesti odborných lékařů. S výběrem i vyřízením elektrického vozíku Vám pomůže náš tým odborníků.
Některé pomůcky musí schválit pojišťovna
U některých zdravotních pomůcek je potřeba schválení revizním lékařem zdravotní pojišťovny. V takových případech:
Pojišťovna 111, 211, 213: Váš lékař vypíše žádost o pomůcku pro pojišťovnu.
Pojišťovna 201, 205, 207, 209: Váš lékař vypíše žádost + poukaz na pomůcku pro pojišťovnu.
Toto je třeba doručit na adresu Vaší pojišťovny.
Revizní lékař posoudí váš nárok na pomůcku a schválí ji, zamítne, nebo navrhne jinou funkčně shodnou pomůcku.
Pojišťovna 111, 211, 213: Pojišťovna zasílá schválenou žádost Vašemu lékaři, který na jejím základě vypíše poukaz. Datum na tomto poukazu nesmí být starší než datum schválení revizním lékařem. Poté si poukaz vyzvednete u svého lékaře a předáte jej nebo zašlete smluvnímu výdejci zdravotních pomůcek.
Pojišťovna 201, 205, 207, 209: Pojišťovna zasílá poukaz smluvnímu výdejci, popř. přímo klientovi.
TIP: U pomůcek, které nepodléhají schválení revizním lékařem, se můžete s poukazem obrátit rovnou na prodejnu.
Nejčastěji vydávané pomůcky, které podléhají schválení revizního lékaře: Invalidní vozíky, polohovací postele, zvedáky, polohovací zařízení, vertikalizační stojany.
Nejčastěji vydávané pomůcky, které nepodléhají schválení revizního lékaře: Berle, chodítka, inkontinenční pomůcky, kompresní punčochy, nástavce na toaletu, ortézy.
Vyzvedněte si pomůcku na výdejně
S řádně vyplněným a podepsaným poukazem si můžete svoji zdravotní pomůcku objednat nebo vyzvednout. Pokud není pomůcka plně hrazená zdravotní pojišťovnou, je třeba uhradit doplatek.
Na výdejnách MEDESA care vás naučíme s novou pomůckou správně zacházet. Před vámi ji složíme, nastavíme a ukážeme vám, jak na to, abyste to příště zvládli sami. Domluvíme se také na pravidelné údržbě a servisu.